SYDENGLAND / WALES 2015

BALLUM CAMPING/SORT SOL 2020

ODENSE 2021

AARØ 2022

De lækre pizzaer kom som en lind strøm – direkte fra campingmutters ovn og ind på ta´selv bordet, hvor vi kunne hente alle de slices/stykker, vi kunne klemme ned sammen med blandet salat, også i rigelige mængder. Vi er på campingplads Årø, hvor Jytte og Hans bød os velkommen til en forlænget weekend på øen. Jytte havde gjort borde og bænke klar til os i hjørnet af et kæmpetelt, der var stillet op på campingpladsen – klar til at modtage gæster til årets oktober-festival næste weekend. (Weekenden efter).

Det var en rigtig hyggelig aften.

Næste dag skinnede solen … ind i mellem bygerne, der kunne være voldsomme, hvilket vi opdagede, da vi cyklede ud til øens vinbonde til en spændende rundvisning, hvor vi fik indblik i vinproduktionen på Årø. De producerer både mousserende vin, hvid, rose og rødvin samt en dessertvin og vinbonden eksperimenterer med fremstilling af forskellige typer spiritus. På vingården havde de indrettet en hyggelig restaurant, hvor vi fik serveret Flammkuchen, der var så gode, at jeg tror, de kunne slå de alsasciske ud. Et spændende sted og en spændende rundvisning med mange sjove informationer. Efter frokosten kunne der handles i vingårdens butik.

Formiddag og eftermiddag havde vi mulighed for at gå eller cykle ture rundt på øen og se galloway-køerne, fårene, de fire alpakaer eller kaninerne gumle græs. Fugletårnet, vandrestien og strandene var også et besøg værd.

Om aftenen samledes vi i teltet og besøgte her et helt andet land, nemlig Grønland. Günther guidede os igennem nogle af de oplevelser, han havde haft i løbet af de år, han har boet i Grønland. Vi var med både på østkysten, vestkysten, i nordligste by og på sydspidsen af øen. Jytte havde sørget for lidt godt til ganen.

Lørdag formiddag samledes vi kl.11.30 ved P-pladsen til Årø Kalv. Vi havde taget vandreskoene på og gik i naturreservatet ud til spidsen af ”kalven”, hvor vi havde en lille pause, før vi returnerede til P-pladsen. En smuk tur på ca. seks km, solen varmede og mange emner blev ”vendt” undervejs, mens vi nød udsigten over vandet til de omgivende øer og fastlandet.

Lørdag eftermiddag mødtes vi kl. 17 ved Årøgård til en meget interessant guidet rundvisning i by og havn. Guiden fortalte, at det var en svær opgave for et nyt postbud at bringe posten ud, da der ikke er vejnavne på øen, altså bortset fra den lille grusvej, der hedder Europavej. Vi hørte om Julekirken og de besværligheder, øens befolkning havde oplevet før kirken blev bygget i 1905/6. Aftensmaden indtog vi i restauranten efter rundvisningen. Vi var efterhånden blevet sultne og vi vidste, at vi kunne glæde os til at spise enten stjerneskud eller burger og dertil et glas vin. Herligt.

Søndag sagde vi farvel og tak for en dejlig og veltilrettelagt, hyggelig weekend, hvorefter vi kørte til færgen, der sejler en gang i timen, men hvis den ikke kan have alle med, kommer den for at hente de resterende køretøjer, så der bliver ryddet op hver time. Der er plads til to campingvogne og et par biler eller motorcykler pr. sejltur. Overfarten varer syv minutter.

Eva Frost - september 2022.